Hooggevoelig en Grenzen stellen een hele uitdaging - Three Rays
652
post-template-default,single,single-post,postid-652,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-16.3,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive
 

Hooggevoelig en Grenzen stellen een hele uitdaging

Hooggevoelig en Grenzen stellen een hele uitdaging

Hoog gevoelig en grenzen

Grenzen stellen het is voor hoog gevoelige een hele uitdaging.
Je hebt snel de neiging om je zeer verantwoordelijk te voelen voor andere en je kan slecht bepalen wanneer je daarin genoeg hebt gedaan. Je wilt er voor een ander zijn en hem of haar niet teleurstellen of kwetsen.
Je bent misschien wel bang wat andere van je vinden of denken als je nee zou zeggen. Je wilt niet vervelend zijn, lastig, de spel breker of de zeurpiet .
Je hebt de neiging om aan de verwachtingen van een ander te voldoen en daarom kost nee zeggen je zoveel moeite. Over

je grenzen gaan kost je ongelooflijk veel energie, de energie die je zoveel beter kunt gebruiken als hoog gevoelige.

Sta eens bij jezelf stil en besef dat je jezelf echt te kort doet, wanneer je grenzen niet aangeeft.
Gezonde grenzen vormt de belangrijkste sleutel naar zelfrespect en is de basis om de persoon te kunnen zijn die je wilt zijn!

Ik geef je een aantal tips om te oefenen met leren je grenzen aan te geven. Wees lief voor jezelf en geef niet op als het niet meteen lukt. Grenzen herkennen en aangeven is een leerproces. Geef jezelf de ruimte en de tijd om te leren en te ontdekken.

💡Zet je jezelf op de eerste plaats!
Heel lief en mooi dat je er voor een ander wilt zijn, zolang je er maar in de eerste plaats voor jezelf bent. Je bent verantwoordelijk voor jezelf. Als je goed voor jezelf zorgt kun je ook goed voor andere zorgen.
💡Ga na bij jezelf waar heb ik behoefte aan?
Het lijkt een simpele vraag, maar hier wordt toch snel aan voorbij gegaan. Wat wil ik nou echt zelf? Wat heb ik op dit moment nodig.

💡Neem geen overhaaste beslissingen.
Het is een goede basisregel om niet te snel te beslissen en meteen ja te zeggen. Geef aan dat je erover gaat nadenken en er

 later op terug komt. Neem voldoende tijd om er over na te denken en ga na wat voor jou de ju
iste keuze is.

Plan in je agenda tijd voor jezelf.
Als iemand dan iets van je wilt, kun je aangeven dat je al een afspraak hebt. Jij hoeft je niet naar een ander te verantwoorden met wie!

💡Zeg Ja tegen jezelf.
Als je iemand zou kwijt raken, omdat je nee hebt gezegd, is dat het risico waard! Want als je niet de vrijheid hebt om nee te zeggen, verlies je namelijk je allerbelangrijkste bezit jezelf.

💡Ontdek je grenzen

.
Het is een goede tip om situaties te reflecteren om snel meer inzicht te krijgen. Schrijf situaties op en ga na wat er precies gebeurde. Stel je zelf de vraag wat waren mijn, gedachten, gevoelens en wat deed ik toen. Waarom wilde ik eigenlijk nee zeggen en waar was ik bang voor. Wat zou ik anders kunnen doen of willen veranderen.

Mocht je verdere coaching willen maak dan een afspraak.
Geen reactie's

Geef een reactie