Ontstressen Moeilijk? Lang niet zo moeilijk als je denkt! - Three Rays
744
post-template-default,single,single-post,postid-744,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-16.3,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive
 

Ontstressen Moeilijk? Lang niet zo moeilijk als je denkt!

Ontstressen Moeilijk? Lang niet zo moeilijk als je denkt!

Ontstressen is niet moeilijk, maar het voelt soms moeilijk. Vooral als het stress-monster je flink in zijn greep heeft. Met deze oefeningen wordt ontstressen leuk en eenvoudig.

 

In 4 minuten lees jij de eyeopener die jouw leven op zijn kop zet in positieve zin.

Ontstressen moeilijk,Lang niet zo moeilijk als je denkt.

 

Ontstressen is niet moeilijk

Ontstressen was niet altijd mijn grootste talent.                                                           Stress opbouwen daarentegen – dat kon ik des te beter.

Stapje voor stapje liep het stress niveau op in mijn lichaam,

En maar door gaan want er was zoveel nog te doen.                                                                  terwijl ik weinig tot niets deed om écht te ontstressen.                                                       Chocolade eten wel.                                                                                                                          Het helpt even – maar zodra de prikkels verdwenen zijn komt de stress gewoon weer terug. Irritant.

De afgelopen jaren heb ik her roer omgegooid

Ik denk en werk anders, waardoor ik veel minder stress opbouw.

 

Belangrijker:

ik weet nu hoe ik kan ontstressen.

Hoe ik kan terug

keren naar het nulpunt – de plek waar stress helemaal afwezig is in mijn hoofd en terug in mijn lichaam.

 

Wil jij hetzelfde leren?

 

Want leven met Chronische stress is onmogelijk.

-Die constante knoop in je maag,

-dat opgejaagde gevoel,

-prikkelbaar

-en angstig zijn.

 

Niet fijn. Tijd om er mee te stoppen.

Uit je hoofd en terug in je lijf

 

Ontstressen richting het nulpunt

Terug naar het punt dat je vrij van stress bent.

En het is een fijne plek.

Het voelt als de zomervakanties die je als kind ervaarde – als complete vrijheid.

 

Stress bouwt zich stap voor stap op – en je moet het ook weer stap voor stap afbouwen.

 

Door regelmatig te ontstressen richting het nulpunt voorkom je dat je stress-niveau uit de hand loopt.                                                                                                                                                 Je maakt jezelf weerbaarder en gelukkiger.

Hieronder vind je vier oefeningen die je helpen te ontstressen richting het nulpunt.

Dit hoeft niet veel tijd te kosten. Je kunt het op de moderne manier doen terwijl je toch even stil moet zitten op het toilet of gewoon lekker ouderwets met een mooi dagboek.

 

 

1  Schrijf het op.

  1. Open een notitie appof dagboek app op jesmartphone.  Of neem een mooi dagboek waarin je heerlijk ouderwets handmatig kunt schrijven en tekenen.
  2. Schrijf op waarom enwaarover je gestrest bent.
  3. Schrijf vervolgensdrie zaken op waar je nu dankbaar voor bent.
  4. Sluit de app, of het dagboek.

 

Zo simpel is het.

Deze oefeningen helpt je ontstressen omdat je je hersenen een uitlaatklep gunt. Door te schrijven verplicht je je brein om je gedachten te ordenen. En zodra je ze hebt opgeschreven krijgen je hersenen het gevoel dat het de gedachten kan loslaten.

 

Vervolgens geef je aandacht aan de punten die je, bij dankbaarheid hebt ingevuld.

Wat voel je nu?

Een emotie die je alleen voelt als je tevreden en ontspannen bent.

Natuurlijk zal het met het steeds vaker doen van deze oefening steeds duidelijker worden wat en hoe jij je voelt bij deze emotie van dankbaarheid.

 

Wat deze oefening voor je doet?

 

Eerst zat je op de snelweg, en reed je al bumperklevend te hard op de linkerbaan.

Nu neem je de eerstvolgende afslag richting het platteland, en geniet je rustig van een slingerende landweg.

 

  1. Schakel je gedachten uit

Het zijn je gedachten die je gestrest maken.

En als je maar genoeg stressvolle gedachten denkt dan ga je het voelen in je lichaam. Maar als je stopt met die gedachten, dan zal de stress wegvloeien.

Dus ja – stop met denken. Dat kun je op twee manieren doen, en ik adviseer je om ze beiden te proberen.

  1. Ga sporten/ Wandelen Liefst in de buitenlucht. Dit helpt je je aandacht te verplaatsen terwijl je actief werkt aan het wegnemen van spanning in je lichaam.
  2. Doe iets met je handen. Gebruik je lijf in plaats van je hoofd. Ga knutselen, tuinieren, schilderen, opruimen, schoonmaken, kerstballen breien. Wat dan ook.

Lijkt overdreven simpel – doet wonderen.

Echt waar.

  1. Laat je lichaam los

Leef meer !

Door , (geleid) te mediteren of een ademhalingsoefening te doen kun je helemaal naar het nulpunt komen.

Je gooit alle stress van je af en wordt helemaal kalm en sereen.

Mediteren kan lastig zijn als je net uit een drukke vergadering komt. Maar als je een beetje bent bijgekomen is het een heerlijke manier om 100% te ontspannen.

 

  1. Ga spelen om te ontstressen

 

Ga (buiten)spelen

Het is de laatste oefeningen omdat hij voor veel mensen het minst geloofwaardig is en eigenlijk wel een beetje eng,want dat doe je toch niet.

Maar geloof me – hij is tegelijkertijd het meest krachtig.

Hoe vaker je speelt, des te minder je hoeft na te denken over ontstressen.

Ontstressen gaat automatisch in het bijzijn van trampolines, springkussens, leuke spelletjes, hilarische situaties en lachen tot je er buikpijn van krijgt.

Speel meer. Neem je leven minder serieus. Word meer kind en minder serieuze volwassene. Denk

minder over status, geld, de toekomst, succes en wat mensen van je denken.

Stap terug in je kinderlijke vrijheid.                                                                                        Alsof het zomervakantie is en jij je nergens voor hoeft te schamen.                                        Spelen sleept je uit je dip, uit je chronische stress.

Het geeft je het gevoel dat het leven door je aderen stroomt. Het brengt je voldoening, plezier en passie.

En nog veel belangrijker: een glimlach op je gezicht.

Verlies je niet in passief entertainment. In series, films, televisie. In games en boeken. Stap de wereld in en spee

l. Met kinderen, met volwassenen, met dieren of alleen. Ren, dans, spring, val en sta weer op.

Doe gek. Durf jezelf te zijn.

En merk hoe ontstressen je weer in contact brengt met je lijf en uit je hoofd.

 

het leukste is dat je ooit hebt gedaan.

Inspiratie nodig?

 

  • Buikpijn van het lachen – zie je wereld als speelplaats
  • Zorgeloos spelen voor volwassenen
  • Mens erger je niet
  • Keesen
  • Kaarten
  • Monopoly
  • Lach Yoga
  • Speeltuin
  • Dierentuin
  • Hindernisparcourse
  • Spek of Koekhappen
  • Snoephappen uit een bakwater
  • Blikkengooie
  • n
  • Midgetgolven
  • Het duin op klimmen
  • Lekker ronddraaien in de zweefmolen

Maak ontstressen makkelijk

Ontstressen is niet moeilijk als je het vaak doet. Voorkom dat de stress te hoog oploopt en kom regelmatig terug naar het nulpunt. Vrij van stress, terug naar het zomervakantie gevoel.

Dat leeft een stuk lekkerder.

 

 

Met dank aan de inspiratiebron

Jelle Hermus oprichter van soChicken

 

 

 

Geen reactie's

Geef een reactie